Amsterdam, Nederland

Sampai jumpa lagi Indonesia...

5 september 2017 - Amsterdam, Nederland

Canggu - Ubud - Nusa Lembongan - Legian - Tuban - Jakarta - Amsterdam

Hallo allemaal,

Jullie zullen vast met smart gewacht hebben op deze laatste blog. Excuses, het duurde wat langer, maar we waren druk bezig met vakantie vieren. We zijn inmiddels iets meer dan een week thuis en het voelt als een eeuwigheid. Vergeleken met Indonesië gaan de dagen hier langzaam voorbij, omdat ze niet druk gevuld zijn met allerlei activiteiten. Het eten staat hier gewoon in de koelkast..

Maar eerst even terug naar waar we waren gebleven. We waren inmiddels op Bali aangekomen en hebben Kuta en het mooie Uluwatu bezocht. Vervolgens reisden we door naar Canggu! Een surfstadje waar de relaxte vibe goed merkbaar is. Ook zijn er meer toeristen dan locals te bekennen. En voor ons was er nog een veel bekender gezicht, aangezien we hier met Iris hadden afgesproken! Een vriendin van thuis die tegelijkertijd met ons in Indonesië was. Het was een leuke hereniging in een chill hostel. We hebben deze twee dagen doorgebracht met lekker eten en heerlijk chillen aan het strand. Samen hebben we de bekende Tanah Lot tempel bezocht. Vraag mij niet waarom deze zo bekend is. De tempel op de rots zelf is niet heel bijzonder, maar wel het feit dat je de tempel alleen met eb kan bereiken. Ze planten ongeveer overal een tempel neer waar een bijzonder natuurverschijnsel is en dan is het ‘heilig’. Wij waren er tijdens zonsondergang en konden (samen met de duizend andere toeristen) dus ver ‘de zee’ in lopen en van het mooie uitzicht genieten. Robin en Iris hebben lang getwijfeld of ze een surfles zouden nemen (mijn been was nog steeds niet helemaal hersteld), maar hebben toch besloten dat het niet zo goed uit kwam. Iris vloog door naar Java en Robin en ik gingen door naar Ubud, in het midden van Bali.

Ubud ligt wat hoger in de bergen en ligt eigenlijk te midden van de jungle. In het stadje zelf merk je dat niet zo, maar zodra je bij een restaurant gaat zitten met een beetje uitzicht, is de wildernis goed te zien. Wij hadden, zo dachten we, een mooi guesthouse geboekt in traditionele Balinese stijl met een zwembad dat uitkeek over de rijstvelden. Daar aangekomen, mochten we gelijk 200 meter teruglopen en werden we naar een andere accommodatie gebracht van dezelfde eigenaar. Deze was veel minder traditioneel en had geen zwembad. We voelden ons voor de gek gehouden door de advertentie op booking.com. We hebben dit aangegeven bij de eigenaar, maar deze kon verder ook niet zo veel doen omdat alles vol zat en onze accommodatie veel goedkoper was. Pure misleiding. Maar goed, achteraf bleek ons verblijf erg rustig in een mooie omgeving te liggen. De vrouw die daar werkzaam was ook erg vriendelijk en bracht ons elke ochtend ons zelfgekozen ontbijt op het terras. ’s Avonds hoorden we een heel koor aan verschillende dieren – krekels, kikkers, toke’s.. Oorverdovend! Heel bijzonder. In Ubud hebben we over de markt gelopen, zijn we naar de Monkey Forest geweest – waar een aap heel brutaal onze waterfles afpakte om eruit te drinken – en hebben we een cooking class gehad. Dit laatste was erg leuk, lekker en leerzaam. Ook was het een perfecte setting – in het midden van prachtig groene rijstevelden. Als je ons lief aankijkt hier in Nederland, willen we misschien wel wat maken;) We wilden eigenlijk naar de bekende Gili eilanden gaan vanuit Ubud. Aangezien er bijna geen fijne accommodaties meer waren, besloten we om naar een ander eiland te gaan; Nusa Lembongan.

Dit bleek een goede keus. Toen we met de boot aankwamen, zagen we het kristalhelder blauwe water onder ons verschijnen. Zo mooi! Ook is het eiland relatief rustig, omdat er veel minder verkeer is. We hebben het rustig aan gedaan en voor twee dagen een scooter gehuurd. Binnen een paar uur hadden we het hele eiland doorgecrosst en de prachtige strandjes gezien. Ook dronken we wat in een restaurantje uitkijkend op het prachtige water waar ze zeewier verbouwen. Dit is de belangrijkste inkomstenbron van het eiland. Over een gele brug staken we over naar het eilandje wat er naast ligt; Nusa Cenningan. Hier hebben we op een uitzichtpunt heerlijk geluncht. De weg kon wel wat onderhoud gebruiken, dus het was wel even spannend. Uiteindelijk overleefd, gingen we weer terug naar het andere eiland. We hadden gehoord dat je ook een boottocht kon maken in het mangrove bos, dus dit zijn we gaan uitchecken. Hier staan er allerlei mannetjes toeristen te lokken om met hun bootje een tocht te maken. Duidelijk nog niet geruguleerd en geen officiële entree oid. Dit zal over een paar jaar misschien wel anders zijn. Met het risico op kidnapping (knipoog) besloten we om het risico te nemen en stapten we in een bootje. Super bijzonder was het niet, maar het was wel heerlijk rustig en kalm op het water. Ook was het leuk om te zien hoe groot die wortels van de mangrove bomen zijn en die steeds zichtbaarder worden hoe meer eb het wordt. Op onze laatste avond hebben we heerlijk aan het strand gegeten en heb ik een snapper in bananaleaf gehad die waarschijnlijk net gevangen was. Hierna hadden we ongeveer nog een week en besloten we de laatste dagen in het westen van Bali te verblijven, bij Kuta in de buurt.

In Legian hadden we voor 4 nachtjes een hotel geboekt, het Bliss Surfer Hotel. Volledig in surfthema- met echt zand en gekleurde surfboarden. De eigenaar bracht ook nog eens een reggae sfeer mee, omdat hij dacht dat hij de reïncarnatie van Bob Marley was. Een leuk hotel, maar helaas konden we niet echt bij het zwembad chillen omdat de zon door de gebouwen werd geblokt. We hebben veel rondgelopen in Legian en Kuta en zijn een paar keer naar het strand en de malls geweest. Hier vergeet je wel een beetje dat je in Indonesië bent. We hebben daar ook de film ‘The Hitman’s Bodyguard’ gezien die zich gedeeltelijk in Nederland afspeelt. We wilden ook nog een keertje naar Seminyak gaan, een wat hipper een duurder stadje op Bali. We waren op zoek naar een lunchplek, waardoor we eigenlijk al een heel eind hadden gelopen. We besloten om maar het hele stuk te lopen en op de terugweg was het aan de kust ook goed te doen. Ik denk dat we uiteidenlijk iets van 12 kilometer op onze slippertjes hebben afgelegd! Voor onze laatste twee daagjes wilden we in een mooi resort zitten. We wilden ons niet opnieuw laten misleiden door booking.com, dus zijn we ze maar gaan bezoeken. Uiteindelijk bij een resort in Tuban uitgekomen, iets uit het centrum maar dit was toch niet erg aangezien we niet heel veel meer gingen lopen. Met een heerlijk groene tuin en super fijn zwembad konden we onze tijd in Indonesië afsluiten. Ook hebben we bij een heel leuk restaurantje en met een prachtige zonsondergang ons laatste diner op Bali gehad! De volgende dag vlogen we terug naar Jakarta.

Jakarta was natuurlijk een mega groot contrast – overal scooters/taxi’s, en het was erg benauwd. Hier verbleven we één nachtje om vervolgens weer terug te keren naar Nederland. We zijn hier naar één van de grootste shopping malls in Indonesië geweest. Echt heel groot, met heel veel restaurantjes en een game hall waar alles op elkaar stond ongeveer. We hebben hier heerlijk sushi van zo’n band gegeten bij een Japans restaurant. De volgende dag zijn we nog naar het nationaal museum geweest, waarvan de helft dicht was. Dat was wel jammer, maar we hadden toch niet veel tijd. Ook hebben we nog even een fotootje genomen bij het naastgelegen Merdeka Square. Hier staat een grote obelisk die de onafhankelijkheid en vrijheid van Indonesië representeert. Vervolgens hebben we een paar uur in de lounge doorgebracht voordat we naar het vliegveld gingen. Hier werden we opgehaald door een aardige Grab-chauffeur die nauwelijks Engels sprak. Desondanks was hij wel heel nieuwsgierig naar ons en konden we met Google Translate en Robin’s kennis een redelijk gesprek voeren. Het was maar goed dat we op tijd waren vertrokken, aangezien hij ons bij de verkeerde terminal afzette. Deze was wel echt super modern, groot en mooi! Heel anders dan die waar wij vanaf vertrokken. Onze laatste rupiahs opgemaakt en we konden er van door... De reis was prima verlopen met een tussenstop in Istanbul. Aangekomen in Nederland heb ik lekker water uit de kraan gedronken!

Het was een super mooie reis, waarbij we heel veel hebben gezien. Ik ben blij dat we Java én Bali hebben bezocht om zo verschillende culturen te hebben ervaren. Ook hebben we heel veel lieve mensen ontmoet en zo veel lekker eten gehad. Ik denk dat we nog wel een keertje terug gaan. Dankjulliewel voor het lezen van de blogs en misschien tot ziens :)

Sampai jumpa lagi Indonesia!